fredag 6 april 2012

Havrebullar...

Havrebullar... ca 40 st.
150 g smör
12 dl mjölk
150 g jäst
1 dl farinsocker
2 tsk salt
1 liter havregryn
 ca 2,5 liter vetemjöl

 "Dopp"
mjölk
havregryn

Gör så här:
 Smält smöret i en kastrull,
häll i mjölken och värm till fingertemperatur.
Smula ned jästen  i en bunke.
Häll mjölkblandningen över och rör tills jästen lösts upp.
Tillsätt övriga ingredienser...vetemjölet i omgångar... 
Arbeta ihop till en deg och låt den sedan jäsa i ca 30 min.
Mjöla bakbordet, stjälp upp degen  och arbeta igenom degen.
Dela degen i fyra bitar  och dela sedan varje bit  i  tio.
Rulla varje bit  till rund bulle.
Häll upp mjölk på ett fat  och havregryn på ett annat fat.
Doppa bullens överdel snabbt i mjölk, låt rinna av lite och  tryck sedan 
ner bullen ganska hårt i havregrynen så det fastnar ordentligt.
Fortsätt så med alla bullarna och fyll på faten allt eftersom det behövs.
Lägg sedan bullarna på plåtar med  bakplåtspapper och låt jäsa i ca 30 min.
Värm under tiden ugnen till 225 gr. 
och grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 12 min. eller tills de fått fin färg.




Jättegoda frukostbullar eller mellanmålsbullar... Receptet har jag fått av en arbetskamrat som i sin tur...fått det "nånstans":)
Jag gjorde dock bara en halv sats..för att testa receptet.. men nästa gång gör jag hela satsen... för de går åt som smör i Småland:)....

Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar